Monday, February 9, 2009

Tinus Koorn növendék jazz zenész

Tinus Koorn a Hágai Royal Conservatoire hallgatója, ahol jazz tanszakon tanul.

Egyike azon kevés szájharmonikásnak, aki a standard 10 lyukú harmonikával játszik kromatikus dallamokat. Ehhez az “overblow” és hajlítási technikákat kell magas fokon elsajátítani. Azt a nézetet vallja, hogy a diatonikus harmonikával is minden darabot el lehet játszani, élvezhető előadásban. Bár az overblow a blues zenészek között is egyre elterjedtebb technika, a diatonikus hangszer kromatikusként való használata még mindig elég ritka.

E-mail interjú a HarmonicaFans.com honlapról 2009 January.

HF: Mikor kezdtél harmonikán játszani? Miért kezdted el?

1995 januárjában kezdtem el játszani. Pár héttel azelőtt halt meg édesapám. Mivel befelé forduló, introvertált ember vagyok elég nehéz volt feldolgoznom mindazt amin ekkor keresztül mentem. Az utcán sétáltam és valaki épp a vasutállomás lépcsőjén játszott egy számot. Előkapta a harmonikáját és csak egyedül játszott. A szám a Funkadelic együttestől a "Music for My Mother" volt. Azt hittem van harmonica szóló az eredeti dalban, és mivel nagyon meghatott és jól szólt, ezért bementem az első hangszerboltba és vettem egy Marine Band-et. Aztán később kiderült, hogy a számban nincs is harmonica szóló, hanem az ének témát játszotta az utcazenész. Jól csinálta, sikerült becsapnia. (nevet…) Akárhogyis, elkezdtem játszani, blues-t tanultam és csodálatos volt. Ez volt az első olyan élményem, hogy igazán ki tudtam adni magamból az érzelmeket, és tényleg sokat segített. Sőt, még mindig így működik, bár már sokkal nyitottab vagyok másokkal. De ha érzelmekről van szó most is a harmonikát hívom segítségül.

HF: Játszottál már valamilyen hangszeren korábban?

A harmonica előtt nem játszottam semi mást. Maximum a CD-t a hifi-ben. (nevet…)

HF: Miért a harmonikát választottad?

A véletlen irányított a hangszerhez. Hallottam egy dalt, szomorú voltam és elkezdtem játszani a blues-t.

HF: Kik a kedvenc előadóid?
Kedvenceimnek per pillanat a következőket mondanám:
Blue Mitchell, Lee Morgan, Dizzy Gillespie, Charlie Parker, John Coltrane, Miles Davis, Stan Getz, Chet Baker, Sonny Stitt, Eric Vloeimans, Muddy Waters, Funkadelic.
És még sokan mások, túl hosszú lenne a lista felsorolni. Annyi sok jó zene van hála Isten.

HF: Ki volt rád zeneileg a legnagyobb hatással?

Azt gondolom a jelenlegi konzervatóriumi tanáraim vannak rám legnagyobb hatással: Eric Vloeimans és Jarmo Hoogendijk.
Mindkettő kiváló jazz muzsikus. Annyit tanulok tőlük, hogy nem is lehet mindent egyszerre elsajátítani. A következő években még sokáig kell gyakorolnom mindazt amit ebben a pár évben átadnak nekem. Jarmo már nem szokott fellépni, de Eric még aktív előadó. Szóval ha látod valahol a plakátját, mindenképp ajánlom, hogy hallgasd meg, érdemes.