Sunday, January 10, 2010

Gy.I.K. - Mik azok a pozíciók? (straight harp, cross harp)

Ezek azt fejezik ki, hogy milyen hangnemben játszol az adott harmonikán,
pontosabban, mi a hangnem alaphangja. Ha az alaphang az, amire a harmonika
hangolva van (tehát pl. C-dúr a C harmonikán), akkor az az 1. pozició, egyenes
fekvés. A feszültséget feloldó hangok (alaphangok) az 1-es, 4-es, 7-es, 10-es
fújt hangok. Ha egy kvarttal lejjebb, tehát pl. G-dúrban C harmonikán, akkor az
a 2. pozíció, keresztfekvés. Feloldó hangok a 2-es szívott (3-as fújt), 6-os
fújt, 9-es fújt. Ilyenkor persze vannak hangok a harmonikán, amik nincsenek
benne a skálában (ezek az 5-ös szívott, 9-es szívott, dúrban), de ez nem azt
jelenti, hogy azon nem játszhatók. Az is igaz, hogy bizonyos hangok hiányoznak a
skálából, de pont ezek miatt lesz a keresztfekvés bluesos hangzású.

A 3. pozíció, a slant harp, amikor egy kvarttal lejjebb vagyunk a 2. pozíciótól.
Vagyis pl. D-ben egy C-s harmonikán, a feloldó hangok a D-k.

Meg kell jegyezni, hogy a pozicók elnevezésekor nem különböztetnek meg dúr vagy
moll hangnemet, tehát ha G-mollban játszunk egy C harmonikán, azt ugyanúgy 2.
pozíciónak hívják. Természetesen mollban máshogy kell játszani mint dúrban,
tehát igazából minden fekvéshez kétféle játékmód tartozik. A gyakorlatban az 1.
poziciót szinte kizárólag dúrhoz használják, a 2. pozíciót jellemzően dúrhoz, de
használható mollhoz is, a 3. pozíciót legtöbbször mollhoz használják.

A népzenének, gyerekdaloknak, bizonyos popzenének leginkább az 1. pozíció
fekszik, bluesnak, rocknak a 2. Mollos bluesban, rockban, gyakori a 3. pozíció.